Thursday, August 29, 2013

Verbien rektioita

Mihin

1. ihastua : ihastuin mieheeni ensimäisellä silmauksella,   ihastuin suomen vihreisiin kesiin/valkoisin öihin, hän ihastuu helposti mukavaan ihmiseen,me ihastumme tähän kaupunkiin aina uudestaan ja uudestaan
2. jättää: jätin tavarat matkalaukuihin
3. jäädä: Pakkastan takin junat jäivät asemalle
4. keskittyä: opiskelija keskittyy opettajan puheeseen,minun pitää keskittyä näihin tehtaviin
5. kuulua: tämä vyö kuuluu nöihin haousuihin
6. kyllästyä: olen kyllästynyt odottamaan tuloksia
7. liityä: minä liityn documenti sahkopostiin
8. luottaa: luotan omiin vanhempiini
9. tyytyväinen: olen tyytyväinen tulokseen
10.ottaa yhteyttä: saisinko ottaa yhteyttä palveluun?
11. tottua: olen tottunut suomalaisiin ruoiin,sateisiin syksyihin
12. tutustua: haluan tutustua uusiin ihmisiin
13. unohtaa: unohdin kirja kotiin,ostokset kasseihin
14.uskoa: me uskomme erilaisiin asioihiin
15. vaihtaa: haluisin vaihtaa nämä eurot dollareihin
16. vastata: vastan naihin kysymyksiin,miksi et vastaa puhelimeen?
17. verrata: en halua verrata muihin ihmisiin
18. rakastua: rakastun tuohon mieheen.


kenelle+mistä asiasta/kenestä

1. ilmoittaa: ilmoitatko minulle päätöksestä heti huomenna?  me ilmoitamme teille tuloksesta
2. jutella: mistä te juttelette?
3. keskustella: haluaisin vielä keskustella kanssasi tästä suunnitelmasta
4.kertoa: kerro minulle jotakin sinun kotimaastasi
5.kirjoittaa: kirjoita minulle kirje, toimittajat kirjoittavat paljon uudesta presidentistä
6.puhua: minun täytyy puhua sinulle tästä ongelmasta
7.sanoa: sano lapsille, että heidan täytyy tulla jo sisälle, minä sanon Liisalle myöhästymisestä
8.soittaa: muista soittaa Annelle
9. olla asia: kenelle sinulla on asia? minulla on asia lääkärille


keneltä+mistä asiasta/kenestä

1. kuulla: kuulen nyt pomolta tästä asiasta ensimmäisestä kertaa
2. kysyä: kysy Äidiltä!

No comments: