Saturday, August 31, 2013

Perfecti

1. Toiminta on alkanut aikaisemmin ja vieläkin jatkuu
    Olen asunut suomessa 4 vuottaa
    Kuinka kauan olet asunut Suomessa?
 
2. Tulos
   On satanut lunta
   Äiti on tehnyt pizzan

3. Kokemus
   Olen lukenut tämän kirjan
   Oletko koskaan hiihtänyt?

4. Perfekti ilmaisee futuuria
   Kun olen tiskannut astiat, menen nukkumaan
   Ostan sanakirjan heti, kun olen saanut palkan
   Kun olemme pakanneet, tilaamme taksin

5. Toiminnasta on jäänyt jokin jälki
    Eilen on ollut kova myrsky ( näen,että monta puuta on kaatanut)

Esm.
Oletko käynyt Porvoossa?
Minä olen käynyt                     Minä en ole käynyt                      
Sinä olet käynyt                       Sinä  et ole käynyt
Hän on käynyt                         Hän ei ole käynyt
Me olemme käyneet                Me emme ole käyneet
Te olette käyneet                     Te ette ole käyneet
He ovat käyneet                       He eivät ole käyneet


 
Minä olen siivonnut                Minä en ole siivonnut
Sinä olet siivonnut                  Sinä  et ole siivonnut
Hän on siivonnut                    Hän ei ole siivonnut
Me olemme siivonneet            Me emme ole siivonneet
Te olette siivonneet                 Te ette ole siivonneet
He ovat siivonneet                  He eivät ole siivonneet

No comments: